Här e ja nu. I Budapest.

Resan hit gick bra, o även om ja enbart sovit 1-2 timmar natten innan, sov ja ingen på flyget. Satt bara o log för mig själv hela tiden. På flyget fick ja även sällskap av en grupp finländare, som ja först trodde var på en affärsresa el nåt. Men nej dom berätta sig vara "euro sinkkuja" och dom har sparat för den här resan i ett år. Nåh.. när dom fick höra att ja spelar piano, sa dom att dom skulle anställa mig att spela för dom till deras stuga de hade hyrt i budapest, för dom skulle ha en flygel där. Betalningen skulle ges i alkoholform. Så en persons visitkort fick ja, så ja kunde kontakta dem ifall ja ville träffa finländare under min första vecka i Budpest :) Men ja sa att ja som sagt int alls visste hurdan min vecka skulle va, men lova höra av mig ifall ja ville. Heh..

På flygfältet sökte ja efter mitt namn på en skylt.. Även om flyget var lite senat, så kom Martina som skulle möta mig, lite sent. Men vi hitta varann till slut. Hon o en annan körde mig till min bostad, dom visa mitt rum, o så gick de sin väg. Då tänkte jag "jaha, va ska ja nu göra, klockan e 12". Innan ja hann ta mitt pick o pack o föra de till rummet, så dök en flicka plötsligt upp. De va Marta från Polen, en av mina rumskompisar. De andra låg o sov ännu, förklara hon, pga att de varit sent ute kvällen före. Men ja förde då min saker till mitt rum o om en stund vakna även en annan rumkompis, Ania, även en flicka från Polen. Jag satt sedan o diskuterade med dem o de berättade att de hade alla redan varit här i en vecka. Den sista rumskompisen som låg o sov var Maxim, en kille från Frankrike. Så de som ja först had fått höra om vem ja skulle bo med, va de ännu 2 killar från frankrike o n flicka från polen, med de hade tydligen ändrats, inte för att de spelar någon roll.

De som ja gjorde första dagen var att ja mest satt med Ania o Marta o prata. Maxime såg ja inte så mycket av. Internet hade nog varit i bruk, men de ville såklart int fungera med min dator. Å då Maxime försökte hjälpa mig, gick de int så bra, eftersom min dator e på finska. Men vi kämpar vidare idag.

Senare på dagen hade Ania o Marta bestämt sig för att gå en bit utanför stan för att gå o storhandla lite mat. Så ja beslöt mig för att gå med dem, för att lite se runt omkring. Först skulle vi ta en "tram" (spårvagn) lite närmare metrostationen. A o M hade färdiga månadskort, så vi skulle köpa biljett ti mig. Men automaten ville int fungera. Så ja hoppa i trammen o önska att ingen skulle kolla. De gjord ingen. Nere vid metron köpte ja sedan 10 biljetter, så då var ja nog laglig :) Har nog hört att transportsystemet i Budapest  är jätte bra, men måste bara lära mig att använda dem o se vart o hur ja ska gå. Bara ja börjar skolan kommer ja att få mitt studiekort o köpa månadskort som går både till Metron o trammen. Nåh, men vi var o handla ti Tesco, en stor butik. De va svårt för mig att veta exakt va ja sku köpa. Å svårt va de också o veta va alla produkter va för någo. Nästa gång ska ja ta med mig ordboken :) Men köpte nu nåt smått så att ja sku klara mig någon dag. Efter vårt handlande gjorde vi int så mycket. Diskutera o ja försökte fortfarande få mitt internet o fungera. Men eftersom ja inte sovit så mycket natten innan, var ja ganska så trött, o 22-tiden gick ja o lade mig. Flickorna var vakna ännu en stund, men Maxime hade gått o träffa några fransmän.

Idag (söndag) skall vi gå ti ett museum med flickorna, vet int riktigt va d e för sorts museum, nåt om Ungerns historia. Marta va ivrig o intresserad av att gå dit, o inte har ja heller annat för mig, så ja beslöt mig för att gå med. Anias kompis Rickardo från Brasilien ringde o frågade oss ifall vi skulle vara intresserade av att komma på en konsert ikväll, men eftersom Marta skall få besök av en kompis från Polen ikväll, så kommer hon inte att gå, Å själv skall ja träffa mig tutor Alexa nångång ikväll för första gången, så ja beslöt också att bli borta,även om ja annars gärna skulle ha gått.

Så ikväll kommer ja då att träffa min tutor Alexa för första gången. Hoppas hon lite kan berätta hur ja ska gå till väga me transporten o så. Å så får hon gärna berätta hur ja skall hitta till skolan imoron! Kl. 8.00 skall jag vara där imoron.. *gäspar*

Om själva bostaden. Ja tycker att den verkar riktigt trevlig, o stor e den. Dom andra flickorna sa att vi har nog en bra bostad, va dom har jämfört me några andra dom sett. Alla andra har stora rum, förutom Marta, som har ett litet litet. Köket är även litet, men man kan bra laga mat där. Mitt rum gillar jag också. Stort rum o stor säng. Skrivbor o bra me skåputrymme. De enda tråkiga e att för att komma till mitt rum, måste ja antingen gå igenom badrummet, eller genom Maximes rum. De e ju int så farligt, men om nån är i badrummet o Maxime sover, är ja ju nästan instängd :)

Första intrycket av staden annars är rätt positiv. Än har ja ju int sett så mycket. Språket förstår man ju sig inte ett dugg på, även om de e släkt till finskan. Ibland kan man tycka att d låter som finska, men att man bara int hör va de säger.

Edit 18.36

Museet vi var till idag var helt trevligt. De hade olika utställningar där, gamla fotografer av en Ungersk fotograf, utställning om Ungersk musikstilar o instrument mm. Det har varit en festival här i Budapest den här veckan, sista dagen var idag. Så de hade program på torget dit vi gick efter museet, där bl.a. en ungersk kille uppträdde me sång. Han va verkligen bra! Kunde ha stannat länge o lyssnat på honom. Men vi gick vidare runt stan, förbi parlamentet, som verkligen är en vacker byggnad, och sedan längs vattnet. Bilder tog jag också en hel del, men eftersom d va så soligt, blev de flesta ganska mörka. Ja.. de har varit  över 25 grader ida sku ja säga. Varken långbyxor eller långärmade behövdes. Efter vår "utfärd" kom vi hem igen o började så småningom laga lite mat till oss. Ania gick iväg till konserten me Richardo, Maxime e int hemma som vanligt, o Marta städar lite, eftersom hon ska få besök ikväll. Själv håller ja fortfarande på med att kämpa me datorn samtidigt ja skriver de här. Prata även med Alexa tidigare ida, o hon skulle inte komma till stan. Hon bor nämligen inte i Budapest. Ja frågade henne ifall hon kan hjälpa mig att hitta till skolan o hon förklarade allting. Hon sa nog att ifall ja vill, kan hon komma hit imoron, men då måste hon vakna 4.30.. Vet int exakt var hon riktigt bor. Men månne ja int klarar mig själv. Tram 6 som går här nära, inte mot Margarethe Island, utan mot andra hållet, sista hållplatsen o därifrån e de ca 5min gåväg ti skolan. Har en liten karta med mig o så vet ja ju adressen, så de e ju bara att fråga nån om vägen ifall ja int hittar!

Museet

916523.jpg

Parlamentet

916525.jpg916530.jpg